Vem i hela världen kan man lita på?

 
Jag följer debatterna på TV, och idag vaknar jag till att Löfven har "gjort bort sig" - två dagar innan valdagen. Enligt Reinfeldt kanske det viktigaste ögonblicket. Jag försvarar inte Löfvens agerande, men jag försvarar honom som människa. För det är väl ändå det vi alla är, i slutändan? Den härskarteknik som Lööf valde att spela med, och Reinfeldts arroganta uttalande där han tar rollen som någon form av tillrättavisande domare, kanske speglar mer vilken taktik Alliansen använder för att manipulera oss inför valet. Media gör självklart inte situationen enklare. Nu är det bara två dagar kvar och ljuset riktas ännu starkare mot partiernas representanter. Vår puls stiger i takt med deras. Människor blir giriga och använder motståndarnas skörhet som vapen, istället för att visa sina egna styrkor. Kanske skulle Löfven svalt stoltheteten, tänkt en gång till innan han började vifta med armarna, men när Lööf väljer att oprofsigt ta upp en rapport och förflyttar sig i ett redan laddat rum, placeras Löfven i en underlägsen position. Jag försvarar inte hans agerande, men jag försvarar honom som människa. Självklart vill vi rösta in personer i vår riksdag som kan hantera pressade situationer, men jag tycker att det är minst lika viktigt att rösta in personer som inte leker med spelreglerna och utövar makt på ett orationellt vis. 
 
Om två dagar är det val, för mig kanske det viktigaste valet jag varit en del av. De senaste åtta åren har varit en politisk sorg, men också fylld av så mycket kamp. Den kampen tar förhoppningsvis aldrig slut. För det är när vi tystar, sänker våra röster mot orättvisor, som förändringar slutar. Under de här åtta åren har jag sett hur människor som redan ligger ner blivit sparkade på, sjuka som blivit sjukare, hur lite tid har blivit ännu mindre, hur vinst tagit över solidaritet, och hur diskrimering av människor inte tas på allvar.
 
Jag tänker inte tystas ner eller sluta kritisera strukturer där normaliserandet av rasism och diskriminering är legitimt. På söndag, den 14 september 2014, kommer vi skapa historia. Jag kräver förändring, annars vet jag inte vad jag tar mig till.
Nordstjärnegatan | |
Upp